Däckslitage test

EASYBALANCE oberoende däckslitagetest

Under 2013 genomfördes en oberoende test utfört av däckspecialist Michael Immler i Immelstadt, Allgäu, Tyskland för att jämföra däckslitage. Obalanserad däck testades tillsammans med däck som balanserats med hjälp av instant EASYBALANCE®.

Testet utfördes med 2-axlade dragbilar och 3-axlade trailers i kommersiell trafik i München området. Slitbane mätningar har gjorts kontinuerligt under en 1-års testperiod.

Slutresultatet var häpnadsväckande: Besparingar i däckkostnad / km blev upp till 33% på testfordonen!

Resultat efter 52459 km på allmänna vägar:

Mönsterdjup: Test Start Utan
EASYBALANCE
Med
EASYBALANCE
Däckslitage*
Styraxel: 14,3 mm 3,6 mm 6,4 mm 26%
Drivaxel, inre: 21,6 mm 3,8 mm 7,4 mm 21%
Driv axel, yttre: 21,5 mm 4,2 mm 7,5 mm 19%
Trailer axel 1: 17,2 mm 8,9 mm 11,2 mm 28%
Trailer axel 2: 17,3 mm 10,6 mm 12,8 mm 33%
Trailer axel 3: 17,1 mm 2,3 mm 6,3 mm 27%

Genomsnittlig Däckslitage Besparing: 

Minska däckslitage på lastbil eller buss med EasyBalance

Spara upp till 33%
på däckslitage!

  • Styraxel: 26%
  • Drivaxel: 20%
  • Trailer axel: 29%

Alla lastbils- och bussdäck bör vara balanserade, inte bara de som du kan känna genom ratten. Minskningen av däckslitage ensamt är tillräckligt för att återbetala kostnaderna många gånger om - men du kommer också få minskat slitage på fjädring och chassikomponenter och en liten förbättring av bränsleförbrukningen.

Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss.